Index

Sporten en lichaamsbeweging zijn al langs vele rages gegaan. Vaak hoor je er daarna nooit meer iets van. Sommige vormen van lichaamsbeweging blijven echter wel in trek. Dit is vaak te danken aan het feit dat ze simpelweg succesvol zijn. Een voorbeeld hiervan is Swingfit. Het gebruik van workoutbanden in plaats van gewichten en apparaten om fit te worden zorgt namelijk voor een hele andere, veel effectievere manier van spierbelasting. Het is dan ook een belangrijke methode om je gehele lichaam gezond en sterk te houden. Dit geldt zeker wanneer je de trainingen op de juiste manier volgt.

Alles compleet
Het grote voordeel van Swingfit is dat je een complete workout kunt doen zonder dat je veel nodig hebt. Aan de andere kant kan je het zo uitgebreid maken als je zelf zou willen. Je kunt bijvoorbeeld de workouts volgen zoals ze op de instructie-dvd’s worden weergegeven. Je kunt echter natuurlijk ook zelf aan de slag. Dit kan ook heel leuk zijn. Zeker wanneer je in de beginfase zit en alles nog aan het ontdekken bent. Je zal al snel tot de conclusie komen dat jouw lichaam veel sterker is en tot veel meer in staat is dan je altijd had gedacht.

De installatie
Als je echt helemaal zelf aan de slag wilt, dan schaf je niet alleen de banden en de dvd’s aan. Dan zorg je er ook voor dat je je eigen installatie ter beschikking hebt. Dit bouw je op in de schuur of in jouw eigen fitnesskamer. Daar kan je vervolgens naar eigen inzicht zo veel trainen als je zelf wilt. De workout is immers meer dan alleen maar een ontwikkeling van kracht. Het is een vorm van lichaamsbeweging die jouw lichaam prikkelt op alle mogelijke manieren. Denk bijvoorbeeld ook aan je uithoudingsvermogen en je flexibiliteit.

Plezier hebben
Een belangrijke reden waarom bijvoorbeel Swingfit wel aanslaat waar andere trainingsvormen juist falen is het plezier dat je hierin kunt hebben. Het wordt dan ook niet voor niets fun fitness genoemd. Dat komt voornamelijk omdat het natuurlijk gewoon leuk is om van de grond los te komen en op allerlei manieren aan jouw kracht en souplesse te werken. Alle spieren in jouw lichaam werken op deze manier mee en krijgen een volledige training. Dit is flink effectiever dan de trainingsmethoden waarbij je slechts één spier op een niet-functionele manier traint. Het zal je dan ook flink motiveren om door te blijven gaan wanneer je de eerste resultaten ziet.